Blogs

9 mei 2021

Hoe schrijft mijn organisatie een succesvolle brief aan de (in)formateur?

Lobbynieuws biedt vanaf nu een overzicht van alle ingezonden brieven aan de (in)formateur. Op deze manier biedt Lobbynieuws een transparante inzage in al die lobbybrieven en geeft Lobbynieuws een inkijk in de verschillende lobbyboodschappen. In de zomer bundelt Lobbynieuws de ingezonden brieven, analyseert aan de hand hiervan het maatschappelijk sentiment en vat dit samen in ‘Het regeerakkoord van Lobbynieuws’! Dus stuurt uw organisatie een brief aan de (in)formateur met jouw lobbyboodschappen, zet Lobbynieuws dan meteen in de cc: [email protected]

Lobbynieuws vroeg aan Public Affairs Adviseur bij Wepublic en tevens redacteur van Lobbynieuws, Monique Schumans, hoe een goede brief zich kenmerkt en hoe, in al dat literaire lobbygeweld, een organisatie zorgt dat haar boodschap authentiek blijft.

Waarom schrijven organisaties een brief aan de (in)formateur?

Organisaties en verenigingen die verwachten de inhoud van hun brief terug te zien in het nieuwe regeerakkoord, komen volgens Public Affairs adviseur Monique van een koude kermis thuis: “Het schrijven van een brief aan de formateur doet een organisatie met name voor de achterban. De kans dat de brief door het nieuwe kabinet wordt opgepakt is nihil; slechts de echt grote bedrijven kunnen dat in dit stadium nog voor elkaar krijgen. Een brief mobiliseert echter extra draagvlak en zorgt dat je als organisatie laat zien dat je bezig bent met de belangen van de personen die achter de organisatie staan.” Hiermee doet ze, zo zegt Monique, het schrijven van een brandbrief alsnog te kort. Niet alleen is het een mooi middel om de achterban achter je te scharen, ook geeft het jouw organisatie een leidraad die koers en focus bepaalt voor de komende tijd. Een brief aan de formateur is daarom een waardevol middel van een grotere strategie die de zichtbaarheid van een bedrijf vergroot.

Waar moet een goede brief aan voldoen?

Monique benadrukt dat een goede brief beeldend, concreet en niet te lang is. Geef de brief focus en haal niet meer dan drie punten aan. Een brief die slechts het belang van de organisatie zelf onderstreept, wordt na het lezen van de derde zin weggegooid, aldus Monique. Begin daarom met het expliciet maken van belang van Nederland en het collectief. Zoek hierbij zoveel mogelijk medestanders en partners; dit laat zien dat een belang van groot draagvlak geniet. Monique onderstreept bovendien om in te spelen op de politieke agenda. Vraag jezelf af: ‘Wat zijn de grote politieke thema’s van dit moment?’. Dit uitgangspunt dient als kapstok waar jouw organisatie haar belang op kan hangen. Monique adviseert om daarbij altijd de koppeling te maken naar de oplossing. “Geef als organisatie aan wat je nodig hebt om tot de oplossing te komen”.

De brief is geschreven, wat nu?

Een succesvolle brief houdt volgens Monique niet op bij de inhoud en de vorm waarin het gegoten wordt. Monique stelt dat het breed verspreiden van de brief van wezenlijk belang is: “Stuur de brief de media in en zorg dat ook alle politieke partijen de brief ontvangen. Middels de brief probeer je ambassadeurschap te creëren. Denk hierbij breder dan alleen de politieke stakeholders”.

Meer lezen

Robbert Baruch is per 1 mei benoemd tot Senior Vice President Public Affairs, Europe, bij Universal Music Group (UMG). Deze positie is speciaal door UMG gecreëerd met de komst van Robbert. Hij werkte de afgelopen 10 jaar als manager Public Affairs bij Buma/Stemra.

Verder lezen »

Niet meer zo effectief De handdruk Rondhangen in Nieuwspoort Tweede Kamer toegangspas Borrels, events, diners organiseren of frequenteren Wandelgangen Lichaamstaal De goede achtergrond (figuurlijk) GezelligheidInternationale ambities Beleven en bezoeken Oude wijn Zenden Horeca Juist wel revant Goede relaties en old boys network Goed formuleren van emails, brieven en appjes Beelden en metaforen Haakje met corona […]

Verder lezen »