10 vragen aan

22 december 2023

10 vragen aan… Joeri Redder-Veen

In onze vaste rubriek 10-vragen-aan komt een bekend persoon uit het politieke speelveld langs. Dit keer was het de beurt aan Joeri Redder-Veen, Adviseur public affairs bij de Nederlandse ggz.

  1. Wat is de grootste lobbyfout die je hebt gemaakt en wat heb je daarvan geleerd?

Twee dingen. Omdat ik uit het woordvoerderschap het PA-vak in ben gerold, had ik aanvankelijk veel oude gewoonten meegenomen. Snel, eigengereid, opiniërend, de discussie opzoekend en veel ‘tongue in cheek’. Dat is niet altijd even passend bij het tragere public affairs vak, met langere dossiers, minder vluchtigheid en lange termijn strategie. Tegelijkertijd: ik ben er nog steeds van overtuigd dat public affairs wat zichtbaarder mag opereren. De audiovisuele middelen daarvoor zijn er gewoon.

Het tweede: te veel zelf doen in een sector die voor politici al complex genoeg is. Dat is gelukkig snel ingelopen, tegenwoordig lobby ik vaker in gezamenlijkheid, met partnerstakeholders uit de sector, dan solo.

  1. Wat zou je achteraf anders hebben gedaan in je loopbaan?

Een pakket Natuur en Gezondheid kiezen en daarna geneeskunde studeren 😉. Maar los daarvan: ik heb de eerste jaren van mijn carrière veel gezocht naar wat bij me paste. Dat oogt wat onrustig op het CV, maar geeft ook veel inzichten die nu lonen. Snuffelen aan de journalistiek en aan wetenschappelijk politicologisch onderzoek over de relatie tussen politici en journalisten bijvoorbeeld.

  1. Wie was je grootste leermeester (of juf) en waarom?

Timothy Coombs, en echt op afstand. Ik raad iédereen die in het vak met reputatiemanagement heeft te maken (dus lobbyisten, woordvoerders en communicatieadviseurs) aan zijn ‘Situationele Crisis Communicatie Theorie’ te snuffelen. En niet enkel voor crisis strategieën. De grootste fout die ik gemaakt zie worden in reputatiemanagement is dan men vanuit zichzelf of de eigen organisatie redeneert. Coombs leert ons dat het gaat om attributie van verantwoordelijkheid, ofwel juist de externe perceptie over jouw gedrag is leidend voor een passende communicatiestrategie. Het is een solide, goed onderbouwd en buitengewoon praktisch toepasbaar model. Ook buiten crises om.

  1. Wat was het politieke dieptepunt van het afgelopen decennium?

Dat er al diverse commissies zijn geweest die het Nederlandse kiesstelsel hebben onderzocht, maar dat er nog steeds geen oplossing is gekozen voor een fundamenteel probleem: dat de kiezer sterk de wens heeft invloed uit te oefenen op de regeringsvorming, terwijl ons stelsel slechts invloed geeft op de volksvertegenwoordiging. De wens om die eerste invloed is zo sterk, dat kiezers steeds meer bereid zijn hun meest passende volksvertegenwoordigende keuze te verloochenen omdat ze liever invloed hebben op de regeringssamenstelling. In mijn scriptie, maar liefst 14 jaar terug, heb ik enkele oplossingen onderzocht (bijvoorbeeld door de kiezer op beide zaken invloed te geven) maar het is een dieptepunt dat dit fenomeen nog steeds niet is geadresseerd.

  1. Wat is jouw belangrijkste lobbytip?

Duurzaam relatiemanagement, eerlijkheid en vooral het uitstralen van verantwoordelijkheid. Niet altijd maar aankomen met het handje omhoog, maar oplossingen aandragen. En ook altijd: accountability over wat er bij je eigen organisatie of sector niet op orde is. Dat is cruciaal.

  1. Waarom ben je lobbyist geworden? Wat drijft je als lobbyist?

Als politicoloog met focus op de relatie tussen media en politiek trok ik aanvankelijk meer naar de woordvoeringskant van reputatiemanagement. De behoefte ontstond om het politieke weer meer op te zoeken. Dat geeft ook weer meer ruimte om tegen bestuur en beleid aan te schurken. Het is de dynamiek tussen het persoonlijke, inhoudelijke en bestuurlijke die het vak interessant maakt.

  1. Welke politicus, waarmee je het niet per se op inhoud eens bent, bewonder je, en waarom?

Kritische politici die jou als public affairs professional challengen op je verhaal, maken niet enkel tot goede discussies maar ook tot een scherpere lobby. Joba van den Berg heeft net afscheid genomen maar had zo’n kritisch constructieve stijl.

  1. Wat vind je de meest inspirerende lobby van de afgelopen tijd en waarom?

Het is inspirerend als lobby partijen samen brengt. Toch een beetje preken voor eigen parochie, maar de ggz-sector stond soms bekend om zijn versnippering. Na de recente val van het laatste kabinet Rutte hebben cliënten en hun naasten, ggz-instellingen en psychologen en psychiaters elkaar gevonden. De vruchten: een eendrachtig en scherp verhaal over de toekomst van de ggz, die onder ontoelaatbare druk staat. Dat begint nu laagdrempelig met de campagne ‘Investeer in mentale gezondheid’ maar zal gedurende de informatie periode verbreden. Rondom de Hervormingsagenda Jeugd hebben we hetzelfde gezien. Dat inspireert mij enorm de samenwerking meer op te zoeken.

  1. Wat is jouw mooiste reisherinnering en waarom?

Solo liftend door Europa reizen. In 2008 via Nurnberg, Praag, Wenen, Budapest en uiteindelijk via Berlijn weer terug. En in 2011 via Dijon, Montpellier, Barcelona, Madrid, Lissabon en via Bordeaux weer terug. Wat een geweldige mensen ontmoet je als de reis zelf óók een bestemming is.

  1. Welk boek moet de PA-professional gelezen hebben?

Zorg voor voldoende kennis over ‘News Value’ theorie, daar heb je als reputatiemanager -dus ook lobbyist- veel aan. Denk aan het werk van Galtung & Ruge, Donsbach of de klassieker ‘Public Opinion’ van Lippmann. Op mijn LinkedIn kan je een blogje over de toepasbaarheid hiervan vinden. Ook over de eerder genoemde Situationele Crisis Communicatie Theorie van Coombs overigens.

Meer lezen

Per 1 oktober start Tim de Kroon als senior public affairs adviseur bij de Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen (KNOV).  Hiervoor werkte hij als strateeg bij de gemeente Tilburg en in public affairs functies bij ProRail, de Nederlandse vereniging voor pedagogen en onderwijskundigen (NVO) en lobbyadviesbureau Public Matters.

Verder lezen »

Vandaag de dag worden ondernemingen door het publiek in het beste geval met passieve onverschilligheid bekeken: saai, voorspelbaar en ver-van-mijn-bed. Rationeel bekeken is dat ten zeerste onterecht. Bedrijven creëren de toegevoegde waarde waarop welvaart kan bloeien. Metaforen als de ruggengraat en de bloedsomloop van onze economie kloppen helemaal, maar toch blijft voor velen de relevantie […]

Verder lezen »